laozi_pointing623
Lao Zi, considerat in taoism incarnarea Supremei Puritati

Inceputurile alchimieie taoiste se pierd undeva la inceputul erei noastre, cu incepere din secolul 2 inainte de Iisus. Se poate vorbi de 2 mari ramuri in cadrul alchimiei taoiste: Weidan sau Alchimie Externa (elixirul extern) si Neidan sau Alchimia Interna (elixirul intern). Ambele directii de evolutie ale alchimiei taoiste impartasesc aceleasi doctrine de baza, insa difera ca practici.

dan reprezentare veche
Reprezentarea originala pentru Dan, in zilele noastre scris 丹

Weidan – sau alchimie externa se bazeaza pe substante externe si combinarea lor prin diverse procedee si tratamente. Ingredientele sunt aici fundamentale. Textele sunt de multe ori retete, avand pasaje intregi despre asocierea mineralelor cu aspecte cosmologice, emtale si operatiuni.

Neidan – denumita uneori si Calea Elixirului de Aur (jindan zhi dao) – a aparut undeva in secolul 8. Mare parte din vocabular este imprumtuata din Alchimia Externa, Weidan, dar isi propune sa obtina elixirul in interiorul corpului alchimistului, utilizand drept ingrediente cosmosul si fiinta umana privita ca un univers interior.

Textele Neidan ale alchimiei interne acopera un spectru mult mai larg in comparatie cu Weidan: ca finalitate are pe de o parte invataturile spirituale despre Dao (Absolutul ca origine a lumii manifestate) si pe de alta descrierile practicilor neidan.
Cea mai des utilizata reprezentare pentru elixir poarta numele de huandan, sau Elixirul Inversat si jindan sau Elixirul de Aur. Aurul (jin) reprezinta starea de constanta si imuabilitate dincolo de schimbarile tranzitorii care caracterizeaza cosmosul. Dan la origine simboliza o nuanta de rosu. Utilizarea sa in sensul de “elixir” a evoluat din intelesul sau aditional de “esenta”: relitate, principiu sau natura reala a unei entitati.

Alchimia in ansamblul ei, fie ea interna sau externa, nu a constituit o “scoala” cu un ansamblu bine definit de canoane si o transmisie unilaterala de-a lungul timpului. Din contra ambele ramuri – interna si externa – au avut o remarcabila varietate doctrinara si forme de practica.
[box] Calea alchimiei este in intregime alcatuita din imagini. Utilizeaza ca substante de baza  Mercurul si Plumbul, insa trebuie stiut ca Esenta Plumbului si Maduva Mercurului nu sunt altceva decat metafore. Se bazeaza pe termenii de Li ☲ si Kan ☵, dar trebuie stiut ca Baiatul Kan si Fata Li nu sunt altceva decat termeni goi, fara continut.

Xiao Yanzhi (secolul XIII)[/box]
neidanpicklCalea Elixirului de Aur este definita foarte bine in Daode Jing (Cartea Caii si a Virtutii) – care se preocupa de relatia dintre Dao si lume. Cosmosul asa cum il stim este privit ca o ultima scena dintr-un lant de transformari care au cauzat o secventa de treceri din Non-Fiinta (wu) catre Unitate(yi), apoi catre dualitate (Yin si Yang) iar la final catre multiplicitate (wanwu sau cele 10 mii de lucruri). Sarcina alchimistului este sa refaca acest proces in sens invers. Alchimia, fie ea interna sau externa, ofera suportul pentru a face acest lucru posibil pan ala punctul inc are “Cerul isi reveleaza spontan secretele”.

Practica sa ar trebui sa fie efectuata sub indrumarea stricta a unui maestru, care sa ofere instructiuni foarte clare(koujue) necesare in intelegerea proceselor care le efectueaza discipolii asupra mineralelor si metalelor sau asupra lor insisi.
Atat in weidan cat si in neidan, se presupune ca practica garanteaza transcendenta (descrisa plastic drept “fuziunea cu Dao”), nemurirea, longevitatea, vindecarea si – in special in weidan – comunicarea cu zeii din panteonul celest si protectia fata de spirite, demoni si alte entitati malefice.

Alchimie istoric citeste aici

alchimia taoista
Instructiuni privind practica alchimiei interne

http://xingshenzhuang.ro/wp-content/uploads/2014/10/EightImmortals.pnghttp://xingshenzhuang.ro/wp-content/uploads/2014/10/EightImmortals-150x150.pngadminEvenimenteLongevitateInceputurile alchimieie taoiste se pierd undeva la inceputul erei noastre, cu incepere din secolul 2 inainte de Iisus. Se poate vorbi de 2 mari ramuri in cadrul alchimiei taoiste: Weidan sau Alchimie Externa (elixirul extern) si Neidan sau Alchimia Interna (elixirul intern). Ambele directii de evolutie ale alchimiei taoiste...Spirit and body in balance